Prestižní hudební přehlídka mezinárodní festival Jazz jde městem / Jazz Goes to Town pravidelně v pěti říjnových dnech přináší do klasických hudebních sálů i na méně posluchačsky obvyklá místa Hradce Králové jazz ve všech jeho podobách. …
Dramaturgie festivalu, který se letos uskuteční od 18. do 22. října, vedle sebe představí špičkové tuzemské i zahraniční umělce, nové jazzové projekty i začínající hudebníky. 22. ročník chce i nadále uchovat vysokou úroveň této hudební události a chce zprostředkovat široké spektrum jazzového umění obyvatelům města i jeho návštěvníkům. Rozmanitost jazzových stylů, fúze s dalšími uměleckými obory a tematicky zaměřeným doprovodným programem, jsou tím, co činí podzimní atmosféru v Hradci Králové něčím neopakovatelným a přitažlivým.
Program festivalu je rozmístěn na nejrůznějších místech centra Hradce Králové. Interpreti vedle koncertních a divadelních sálů a hudebních klubů vystoupí i v barech a kavárnách, ale i netradičních industriálních či sakrálních prostorách. Jazz si budete moci vychutnat ve Studiu Beseda Klicperova divadla, artovém kině Bio Central či ve Studiu Divadla DRAK či na mnoha dalších neobvyklých místech.
Tiskové zprávy, obrazový materiál a další materiál naleznete níže k dispozici ke stažení.
Pro podrobnější informace o programu či v případě zájmu o rozhovor s interprety či pořadateli festivalu, novinářské akreditace, navázání mediálního partnerství a jiné kontaktujte zdenek.konecny@jgtt.cz / +420 608 740 469.
Termín tiskové konference k 22. ročníku mezinárodního festivalu Jazz Goes to Town / Jazz jde městem bude upřesněn.
Výraz „živoucí legenda“, který bývá v souvislosti s německým saxofonistou a klarinetistou Peterem Brötzmannem často používán, je v tomto případě trochu zavádějící. Jeho hlavní devizou totiž je, že se neustále vyvíjí a svoje hudební cítění přetavuje v různých konstelacích do nejroztodivnějších poloh, i když nezapře svůj specifický zvuk. Je spíš věrozvěstem evropského a potažmo celosvětového free jazzu v jeho transformacích. V říjnu 2016 jsme měli možnost uvítat tohoto fenomenálního hudebníka na Jazz Goes To Town v triu spolu s trombonistou Stevem
Swellem a bubeníkem Paalem Nilssenem-Lovem.
Fotogalerie interpretů stávajícího ročníku a ilustrační fotografie z přechozího ročníku festivalu v tiskové kvalitě naleznete zde.
Logotyp festivalu naleznete zde.
Novinářské akreditace si prosím rezervujte do 17.10.2016. Součástí je taktéž ubytování se snídaní. Podrobnosti Vám rádi sdělíme na uvedených kontaktech.
dramaturg festivalu
zdenek.zavodny@jgtt.cz
ředitelka
barbora.hodonicka@jgtt.cz
+420 720 312 000
zvuk a technické zajištění festivalu
zdenek.charvat@oldservis.cz
ČESKÁ PREMIÉRA
Ole Morten Vågan – kontrabas, kompozice
Sofia Jernberg – zpěv
Josefin Runsteen – housle
Eivind Lønning – trubka
Eirik Hegdal – saxofon, klarinet
Fredrik Ljungkvist – saxofon
Amalie Dahl – saxofon
Espen Reinertsen – saxofon, basklarinet
Øyvind Brække – trombon
Alex Zethson – klavír
Marianne Baudouin Lie – violoncello
Vegard Bjerkan – syntezátory
Håkon Mjåset Johansen – bicí
Gard Nilssen – bicí
Trondheim Jazz Orchestra je jedním z nejvýznamnějších a nejkreativnějších jazzových souborů v Evropě. Od svého založení v roce 2000 má orchestr za sebou velké množství zajímavých projektů s norskými i mezinárodními jazzovými osobnostmi, jako jsou Chick Corea, Pat Metheny, Joshua Redman, Erlend Skomsvoll, Eirik Hegdal, Sofia Jernberg, Maria Kannegaard, Kim Myhr, Stian Westerhus, Ståle Storløkken, Kristoffer Lo, Marius Neset a další. Orchestr se co do instrumentace a velikosti mění projekt od projektu, to dává prostor pro velkou šíři repertoáru. V rámci hradeckého koncertu těleso provede hudbu z desky Plastic Wave, kterou zkomponoval slavný kontrabasista Ole-Morten Vågan. Kromě něj se v rámci početného tělesa představí naprostá špička skandinávského jazzu. Výkvět této scény jsme v takovém množství a kontextu v Česku ještě neměli možnost slyšet, věříme proto, že se bude jednat o skutečně výjimečný hudební zážitek.
https://www.trondheimjazzorchestra.no/project/ole-morten-vagan
Peter Brötzmann – saxofony, klarinet / Steve Swell – trombón / Paal Nilssen-Love – bicí
Živoucí legenda světového freejazzu a guru evropské hudební improscény, německý saxofonista a klarinetista Peter Brötzmann s mezinárodním triem.
Legenda světového freejazzu a guru evropské hudební improscény, letos pětasedmdesátiletý německý saxofonista a klarinetista Peter Brötzmann, vystoupí exkluzivně na festivalu Jazz Goes to own. Jedná se o jeho druhé vystoupení v ČR. První se odehrálo v Praze před 11 lety. Brötzmann, který vystudoval malbu, začal svou hudební kariéru koncem 50. let hraním v dixielandových kapelách, ale už v polovině 60. let aktivně spoluvytvářel evropskou freejazzovou scénu. V roce 1968 natočil kultovní album Machine Gun, dodnes považované ze jedno z nejpozoruhodnější album freejazu vůbec a za evropskou odpověď na „Novou jazzovou vlnu" z USA. Jako hráč na téměř všechny typy saxofonů a klarinetů si Brötzmann získal renomé díky své rychlé a převážně brutální powerjazzové hře. Posunul tak americký vliv free jazzu k silovému, eruptivně energickému hraní, které oslovuje i publikum punku, noisu a „nadstylových“ experimentů. Francouzský filmař Bernard Josse, který o Brötzmannovi natočil dokument, o něm říká: „Ve filmu vyvstává jedna základní otázka. Jak si může hudebník padesát let vytvářet tak silnou energii? Co ji udržuje?... Peter je pořád ve stavu hledání, nacházení, proměny… Nikdy není sám se sebou spokojený, pořád zkouší nové cesty.“
Peter Brötzmann za svou 55-ti letou kariéru hrál téměř se všemi podstatnými hudebníky jazzové avantgardy a experimentální hudby (Cecil Taylor, Don Cherry, John Zorn, Anthony Braxton, Bill Laswell, Han Bennink, Evan Parker, Mats Gustafsson, Ken Vandermark, Derek Bailey, Hamid Drake a další). Jeho diskografie obsahuje víc než 100 titulů. Osvědčil se i jako mimořádně schopný kapelník a organizátor. Za všechny jeho projekty jmenujme alespoň avantgardní bigband Brötzmann Chicago Tentet a kultovní power-free-jazz-rockovou skupinu Last Exit, která svým způsobem předznamenala Painkiller nebo Naked City Johna Zorna.
Brötzmannovi spoluhráči jsou respektovanými jmény (nejen) současné jazzové avantgardy: americký trombonista Steve Swell je velmi zkušeným hráčem, který působil v klasických jazzových bigbandech (např. Lionel Hampton, Buddy Rich) a v celé řadě dalších kapel od moderního jazzu po freejazz a avantgardu. Mezi jmény, se kterými spolupracoval jsou takové veličiny jako John Zorn, Anthony Braxton, Joey Baron nebo Cecile Taylor. Bubeník Paal Nilssen-Love je momentálně asi největší bubenická hvězda skandinávské jazzové scény. Jeho hra je charakteristická obrovským nasazením a tvůrčí nespoutaností. Vedle působení ve vlastních skupinách Scorch Trio, The Thing, Atomic nebo Large Unit si ho na své nahrávky a turné zvou i takové veličiny, jako jsou Pat Metheny nebo Nils Petter Molvar.
VYSTOUPÍ: 20/10 v 19.00, BIO CENTRAL
Vstupné na místě 300 Kč
Anton Goudsmit – el. kytara / Bart Wirtz – flétna, altsaxofon / Cyrille Oswald – flétna, tenorsaxofon / Tini Thomsen – basklarinet, barytonsaxofon / Miguel Boelens – tenor a barytonsaxofon / Jan van Duikeren – trubka / Rob van de Wouw – trubka / Louk Boudesteijn – trombón / Romain Bly – lesní roh / Frans Cornelissen – tuba / Reinier Bass – el. kytara / Johan Plomp – kontrabas / Mark Schilders – bicí
Česká premiéra třináctičlenného nizozemského bigbandu v čele s virtuózním jazzovým kytaristou Antonem Goudsmitem. Jeden z vrcholů programu letošního JGTT.
Nizozemský New Rotterdam Jazz Orchestra je skvělým příkladem toho, jak současně, originálně, autenticky a uvolněně může moderní jazzový bigband znít. Sdružuje kreativní nizozemské hudebníky, z nichž každý je výraznou hudební individualitou, která přináší do společného hraní invenci a entuziasmus pro hledání vlastního hudebního jazyka. Hudba bigbandu se nenechává spoutat konvencemi, nechybí jí nadhled a chuť hrát jazz bez špetky akademismu. Vyzařuje z ní vitální energie, autorská invence, muzikantská suverenita a čirá radost ze hry. Spojení NRJO s fenomenálním jazzovým kytaristou Antonem Goudsmitem přinese nevšední zážitek, který osloví příznivce všech spekter moderního jazzu.
Kytarista Anton Goudsmit je nejvýraznějším nizozemským jazzovým kytaristou současnosti. Jeho hra je technicky brilantní a stylově všestranná, přitom jí však neschází živočišný náboj a rocková hutnost. Goudsmit je lídrem a kytaristou dvou progresivních jazzových formací The Ploctones a New Cool Collective. V roce 2010 obdržel prestižní VPRO/Boy Edgar Prize jako jazzová osobnost roku. Album New Rotterdam Jazz Orchestra Meets Anton Goudsmit z loňského roku získalo skvělá hodnocení a bylo nominováno na Edison Jazz Award.
VYSTOUPÍ: 21/10 v 19.00, BIO CENTRAL
Vstupné na místě 350 Kč
Shabaka Hutchings – tenorsaxofon / Theon Cross – tuba / Seb Rochford – bicí / Tom Skinner – bicí
Britská jazzová superstar současnosti, která navrací jazz k jeho africkým kořenům. Kapela, ve které se sešli členové slavných Polar Bear nebo Acoustic Ladyland poprvé v ČR! Závěrečný koncert festivalu v unikátním industriálním prostoru bývalé autodílny, v objektu Novákových garáží, který bude pro veřejnost zpřístupněn pouze pro tuto příležitost.
„This is Jazz like you’ve never heard before” The Guardian
„Mesmerising trance music of great power... thrilling" Independent
Název kapely Sons of Kemet i jméno jejího lídra Shabaky Hutchingse, který žil do svých 16 let na karibském ostrově Barbados, odkazují ne náhodou ke starověké egyptské kultuře (Kemet je starověké označení pro Egypt). Hudba, kterou tato čtveřice od roku 2011 vytváří, totiž navrací jazz k jeho africkým kořenům. Sons Of Kemet čerpají inspiraci z tradiční karibské a západoafrické hudby, etiopského jazzu a funku, dubu i černošské hudby New Orleans z počátku 20. století. S těmito elementy pracují svěžím a tvůrčím způsobem progresivních jazzových hudebníků, z nichž každý disponuje i skladatelskými schopnostmi. Zdvojené bicí spolu s basovými linkami tuby vytváří hustě protkané rytmické struktury a groovy, do kterých vstupuje Hutchingsův tenorsaxofon s nezvykle vedenými melodickými linkami, které dodávají kapele hypnotickou uhrančivost. Jejich koncerty mívají euforickou a transovní atmosféru. Sons Of Kemet dělají hudbu, která v sobě má oheň!!! Neopakovatelná hudební událost v neopakovatelném prostoru dílenské haly Novákových garáží.
V kapele Sons Of Kemet se sešli nejkreativnější osobnosti britského jazzu dneška, kteří hýbou britskou avant-jazzovou klubovou scénou: vůdčí duch skupiny, saxofonista, klarinetista a skladatel Shabaka Hutchings, působí v kapelách Heliocentrics, Melt Yourself Down, hostuje v legendárním Sun Ra Arkestra, spolupracuje s raperem Soweto Kinchem, bubeník Tom Skinner vede kapelu Hello Skinny, tubista Theon Cross je lídrem moderního jazzového bigbandu Human Revolution Orchestra a bubeník Seb Rochford je současnou britskou bubenickou star. Je znám především jako lídr avant-jazzové skupiny Polar Bear a bubeník kultovní kapely Acoustic Ladyland. Vedle řady dalších projektů spolupracuje např. s osobnostmi jako je David Byrne, Brian Eno nebo Pete Doherty. Sons Of Kemet získali prestižní hudební cenu MOBO Award (The Music Of Black Origin) a nominace na UMA Award a Gilles Peterson’s Worldwide Awards. V posledních letech intenzívně koncertují na festivalech a v klubech po celé Evropě a jejich popularita rychle roste.
VYSTOUPÍ: 22/10 ve 22.30, NOVÁKOVY GARÁŽE
Vstupné na místě 250 Kč
www.sonsofkemet.com
www.spitalfieldsresounded.com/shabaka-hutchings
Ken Vandermark (USA) – saxofony, klarinet / Christof Kurzmann (A) – elektronika / Tim Daisy (USA) – bicí / Jasper Stadhouders (NL) – baskytara
Exkluzivní koncert mezinárodního kvartetu, který buduje mosty mezi jazzovou improvizací, elektronickou hudbou, funkovými a reggae groovy i soudobou vážnou hudbou.
Americký saxofonista, klarinetista a skladatel Ken Vandermark (1964) je momentálně jeden z nejaktivnějších a nejkreativnějších hudebníků na poli progresivního jazzu a volné improvizace. Bez nadsázky lze říci, že Vandermark je v tomto ohledu považován za jednu z veličin, která tuto oblast hudby v posledních 20 letech výrazně ovlivnila v téměř celosvětovém měřítku. Nejde jen o šíři jeho hudebních aktivit (více než 20 aktivních hudebních formací od dua po velké orchestry v USA i Evropě), ale o jeho mimořádný hráčský talent a schopnost originálně propojovat a překračovat hranice stylů a žánrů.
Východiskem pro kompozice kvartetu Made To Break je Vandermarkova zkušenost s etiopskou hudbou (ke které se dostal při koncertování s legendou etiopského jazzu Getatchew Mecuriou a holandskou skupinou The Ex), vlivy amerických hudebních skladatelů Johna Cage a Mortona Feldmana i inspirace funkovými groovy. To vše nahlížené perspektivou jazzové improvizace vytváří základ pro Vandermarkovy kompozice, které však mají modulární charakter. Ačkoliv je hudba komponovaná, její materiál může být spontánně kombinován a variován jednotlivými hudebníky, čímž si uchovává strhující napětí a kouzlo nepředvídatelnosti. Originální hudební koncepce, široká zvuková paleta ansámblu, hráčská bravura, nevšední práce s dynamikou a spontánní energie jsou hlavními devizami kvartetu, který se v ČR představí poprvé.
www.kenvandermark.com
www.timdaisy.wordpress.com
www.ckurzmann.blogspot.com
www.jasperstadhouders.wordpress.com
Andreas Schaerer – zpěv, beatbox / Andreas Tschopp – pozoun, tuba / Matthias Wenger – alt a sopránsaxofon / Benedikt Reising – barytonsaxofon, basklarinet / Christoph Steiner – bicí, marimba / Marco Müller – kontrabas
Exkluzivní koncert švýcarského sextetu v čele s fenomenálním vokalistou A. Schaererem představuje hudební senzaci, která vám otevře úplně nové hudební horizonty.
Produkce této originální kapely působí jako by se na společném jam sessionu setkali Charles Mingus, Frank Zappa, Kurt Weill a Sun Ra spolu s curyšskými dadaisty. Kapela, která hraje od svého vzniku v roce 2005 ve stejném obsazení, si vytvořila svůj svébytný a nezaměnitelný hudební svět, v němž se snoubí jazzový šanson s kabaretem, freejazz s podivnou polkou, avantgardní dixieland s dadaistickou operou. Sexteto, jehož členové jsou dokonale sehraní a naladěni na stejnou vlnu, funguje jako jedno tělo, jehož hlavou je naprosto originální vokalista a kapelník Andreas Schaerer. Ten je schopen ve svém projevu přecházet od čisté písňové formy přes jazzový scat a operní belcanto až ke zcela strhující vokální performanci zahrnující beatbox i rap. Ostatní členové skupiny za svým kapelníkem v ničem nezaostávají a stejně jako on jsou schopni kdykoliv překvapit ostrými změnami temp i rytmů a dalšími nečekanými instrumentálními kousky. Nezřídka přerůstá vystoupení kapely ve spontánní pódiovou performanci. Skupina Hildegard Lernt Fliegen je již řadu let vývozním artiklem švýcarské jazzové scény a Andreas Schaerer bezpochyby nejkreativnějším a nejoriginálnějším vokalistou své generace, který se postupně etabluje na světové hudební scéně. V loňském roce zrealizovali Hildegard zatím svůj nejnáročnější počin - Schaererův projekt s názvem The Big Wig s renomovaným symfonickým orchestrem Lucerne Festival Academy Orchestra pro prestižní Lucerne Festival.
www.hildegardlerntfliegen.ch
www.andreasschaerer.com
Live Foyn Friis (NOR) – zpěv / Stian Swensson (NOR) – kytara / Luboš Soukup (CZ) – saxofony / Rastislav Uhrík (SK) – kontrabas / Martin Novák (CZ) – bicí
Hvězda skandinávského jazzového vokálu 21. století a miláček hudebních kritiků – mladá norská zpěvačka Live F. Friis s mezinárodním kvartetem.
Nadšení hudebních kritiků nad tvorbou mladé norské zpěvačky a skladatelky Live Foyn Friis nebere konce – bývá označována za skandinávskou jazzovou superstar 21.století a nad její hlasovým projevem se hudební publicisté vyjadřují výhradně v superlativech. Její debutové album Joy Visible bylo nominováno v roce 2012 na nejlepší dánské vokální jazzové album a Live F. Friis byla jmenována nejlepší dánskou jazzovou zpěvačkou roku. Později získala ocenění „Nejlepší mladý jazzový skladatel roku“ a „Nová hvězda dánského jazzu“. V její důmyslně komponované hudbě se originálně mísí jazzové prvky s elektronikou, rockem a indie popem. Neobyčejně autentický vokální projev Live F. Friis disponuje mimořádnou škálou poloh a barev. Dokáže být snově křehký a uhrančivě naléhavý, křišťálově čistý i zemitě syrový, rozverně hravý i ostrý jako laser. Během své kariéry vystupovala na řadě festivalů v Evropě, USA, Jižní Americe i Africe a zazpívala si například s Bobbym McFerrinem, bubeníkem Brianem Bladem nebo basistou Thomasem Morganem. Kvartet, který Live Friis v ČR doprovází tvoří vynikající norský jazzový kytarista Stian Swensson a přední čeští a slovenští jazzmani: basista Rasťo Uhrík (Vertigo, Lenka Dusilová), bubeník Martin Novák (Lanugo, Lenka Dusilová) a v Dánsku žijící saxofonista Luboš Soukup (Points, Concept Art Orchestra).
"Není pochyb o tom, že hlas Live F. Friis je obrovský dar od boha." (GAFFA)
"Live Foyn Friis je ta opravdová superstar.” (Jakob Hassing, Jazz Special)
Iva Bittová (CZ) – housle, zpěv / Didrik Ingvaldsen (NO) – trumpeta / Radim Hanousek (CZ) – saxofony / Marian Friedl (CZ) – kontrabas / Dag Magnus Narvesen (NO) – bicí
Norsko-český kvartet se světově respektovanou houslistkou, zpěvačkou a skladatelkou Ivou Bittovou balancující na pomezí moderního jazzu a volné improvizace.
Iva Bittová
Světově respektovaná houslistka, zpěvačka a skladatelka již léta kráčí k radosti svých příznivců po cestě, kterou stejným dílem vyznačuje jak její velké hudební a interpretační nadání, tak její vyhraněná osobnost. Původně se proslavila jako divadelní a filmová herečka. Hrála v souboru avantgardního brněnského divadla Na provázku a do širšího povědomí diváků se zapsala především postavou Eržiky z muzikálu Balada pro banditu. Posléze se Bittová stále více věnovala hudbě (s Pavlem Fajtem, skupinou Dunaj, Vladimírem Václavkem). Během její dosavadní bohaté kariéry, vedle pozoruhodných sólových projektů, navázala četné spolupráce s celou řadou světově proslulých hudebníků a hudebních těles z oblasti folku, vážné hudby, jazzu, rocku, dance music i etna (mj. Bang On A Can All Stars, Susumu Yokota, Fred Frith, Bobby McFerrin, Bill Frisell, Netherlands Blazers Ensemble, George Mraz, Marc Ribot, Vladimír Godár, Škampa Quartet). V současnosti Iva Bittová žije a tvoří v USA.
NOCZ
Osobitý charakter hudbě norsko-české free jazzové formace NOCZ udává interpretace skladeb norského trumpetisty Didrika Ingvaldsena, které kombinují současné trendy v experimentálním jazzu s klasickými jazzovými a freejazzovými postupy a tradičním obsazením kapely ve složení trubka, saxofon, kontrabas a bicí. Typická je velmi energická hra s výraznými dynamickými zlomy, kombinace prokomponovaných pasáží s volnými plochami, výrazná melodika, přesná práce s rytmem a kolektivní improvizace. Leadrem formace NOCZ je trumpetista a skladatel Didrik Ingvaldsen, působící současně na jazzových i experimentálních scénách v Norsku, Berlíně a New Yorku. Mezinárodní kvartet dále tvoří v Berlíně žijící norský bubeník Dagem Magnusem Narvesenem, brněnský saxofonista Radim Hanousek a basista Marian Friedl.
VYSTOUPÍ: 18/10 v 19.00, KLICPEROVO DIVADLO – STUDIO BESEDA
Vstupné na místě 350 Kč
Frank Parker (USA) – bicí / Mike Parker (USA) – kontrabas / Slawek Pezda (PL) – tenorsaxofon
Trio se skvělou rytmikou, které svůj projev staví na ryzí energii rocku, citlivosti klasiky, pestrosti avantgardy a rytmu a harmonii moderního jazzu.
Skladatel a hráč na kontrabas z New Yorku Mike Parker dohromady s dvojnásobným držitelem nominace na cenu Grammy, bubeníkem Frankem Parkerem a polským hráčem na tenorsaxofon Slawkem Pezdou důmyslně a originálně propojují jazz s funkem, klasiku s avantgardními výboji, drum´n´bass s jazzovou improvizací. Výsledný tvar je svěží a nepředvídatelný, nechybí mu nadhled ani živelnost s vydatnou porcí elektrizující energie.
Frank Parker (USA)
Frank Parker na bicí hraje od pěti let. Po studiích bubnoval skoro šest let s kvartetem Kurta Ellinga a v řadě kapel chicagské jazzové scény. Během své další kariéry hrál s desítkami vynikajících hudebníků jako jsou např. Freddie Hubbard, Randy Brecker, Joe Lovano, John Patitucci, Bob Sheppard, Arturo Sandoval, Chris Potter a další. Vystupoval na stovkách koncertů v USA, Jižní Americe, Kanadě, Evropě, Austrálii a Asii.
Mike Parker (USA)
Rodák z New Yorku Mike Parker studoval kontrabas na Skidmore College v NY a na konzervatoři v Amsterdamu. Měl příležitost studovat u některých světových basistů (Scott Colley, Reid Anderson a Reubin Rogers) a hrát s předními jazzovými hudebníky jako jsou John Scofield, Chris Potter nebo Eric Harland. Mike se nyní pohybuje mezi New Yorkem a Evropou a to jako vedoucí svého tria a jako vyhledávaný sideman v mnoha dalších mezinárodních hudebních projektech.
Slawek Pezda (PL)
Krakovský tenorsaxofonista Slawek Pezda patří k nejtalentovanějším saxofonistům mladé generace v Polsku. Od roku 2009 je členem kvarteta PeGaPoFo, které navazuje na odkaz jazzové avantgardy 60.let. V roce 2014 založil formaci The Flash!, která kombinuje akustický jazz s elektronikou a experimentálními postupy.
Jaromír Honzák – kontrabas / Marcel Bárta – saxofony / David Dorůžka – kytara / Vítek Kříšťan – piano / Martin Novák – bicí
Kvintet nejvýznamnějšího českého jazzového basisty, který nepřestává hledat nové hudební výzvy a cesty.
Jaromír Honzák je nejvýznamnějším českým jazzovým basistou už od 80. let. Na poličce má nejvíc žánrových Andělů v kategorii nejlepší jazzové album roku za tři svá autorská alba. Žánr přesahuje dlouholetým členstvím v kapele Bratři Ebenové, v experimentujících skupinách Face Of The Bass a Sato San-To nebo spoluprací s Ivou Bittovou. V osobnosti Jaromíra Honzáka si ruku podává talent hráčský a skladatelský společně s dobrým čichem na spolupracovníky, které zve do svých projektů jak z domácí scény, tak ze zahraniční (např. Chris Cheek, Piotr Baron, Michal Tokaj). Jeho zatím poslední autorské album Uncertainty sklidilo nadšené recenze a skladby z něj tvoří páteř repertoáru jeho současného kvintetu, ve kterém se Honzák obklopil výraznými osobnostmi současného tuzemského jazzu: mladým a progresivním pianistou Vítem Křišťanem, vyhledávaným bubeníkem Martinem Novákem, renomovaným kytaristou Davidem Dorůžkou a vynikajícím saxofonistou Marcelem Bártou. Hudba Honzákova kvintetu se vyznačuje společně sdíleným smyslem pro specifický nadžánrový hudební jazyk, je komorní, atmosférická a současně nabitá silnou vnitřní dynamikou a energií.
Michal Wróblewski – saxofony / Jan Pisklák – kytara, elektronika / Vladimír Micenko – kontrabas / Jan Chalupa – bicí / Vladan Malinjak – housle / Milan Jakeš – housle / Ilia Chernoklinov – viola / Šimon Marek – violoncello
Unikátní komponovaně-improvizační suita Michala Wróblewského Workohology pro smyčcový kvartet Kvintesence a jazzový E Converso.
Nápad spojení kapely E Converso a smyčcového kvartetu Kvintesence vznikl již v roce 2013. Jeho uskutečnění se konečně podařilo naplánovat pro letošní rok. Hudební dílo M. Wroblewského nazvané Workohology, které soubor předvede na festivalu Jazz Goes To Town, tvoří z části skladby tradičně notované, částečně jde ale o řízenou improvizaci na základě speciálních pokynů, znamení a programů. Nejedná se tedy o vystoupení kapely E Converso posílené o přidanou hodnotu smyčcového kvartetu jak jsme tomu většinou u podobných projektů v jazzu zvyklí. Půjde o naprosto jedinečnou spolupráci osmi hudebníků, jejichž interakce bude prostupovat oběma tělesy navzájem.
Kvintesence Quartet se zrodil počátkem roku 2013 v Praze. Hudba kvartetu čerpá inspiraci napříč žánrovým spektrem a nenechá se svazovat jeho ustálenou klasickou podobou. Současný repertoár tvoří autorské kompozice jednotlivých členů a také skladby současných autorů, mnohdy komponované přímo pro Kvintesence Quartet.
E Converso vznikl v roce 2011 a spojili v něm síly čtyři talentovaní hudebníci nastupující generace, kteří se setkali na Katedře jazzové interpretace brněnské JAMU. Jedná se o žánrově otevřenou formaci, propojující vlivy newyorské downtown scény, současného evropského jazzu a volné improvizace. E Converso pracuje s náladou, náhodou a emocemi tak, že její nekonvenční formálně plastické kompozice mohou zaznít a také zaznívají každý večer úplně jinak.
VYSTOUPÍ: 20/10 ve 19.00, BIO CENTRAL
Vstupné na místě 300 Kč
www.wroblewski.cz
www.kvintesencequartet.com
Vladislav Šarišský – klavír, zpěv / Filip Hittrich – baskytara / Marián Slávka – bicí
Nadžánrové bratislavské trio s originální a intenzivní jazzovou fúzí plnou různorodých nálad, neočekávaných odboček, rozmanitých barev a hlubokých emocí.
Hudba pozoruhodného bratislavského tria Talent Transport přesahuje žánrové hranice mezi jazzem, art rockem, popem, funkem a současnou vážnou hudbou a vyžaduje si pozorného a vnímavého posluchače. Z jejich muziky je cítit naprostá oddanost společnému hraní, maximální osobní nasazení a nevídaná hráčská synergie. Jednotlivé kompozice mají silný melodický potenciál. Střídají se v nich kultivovanější lyrické pasáže s energicky punkovými jízdami. Přes všechny dynamické, rytmické a melodické zvraty je stmeluje jakýsi spodní proud, který trio generuje a zároveň se jím nechá unášet.
VYSTOUPÍ: 19/10 ve 19:00, STUDIO DIVADLA DRAK
Vstupné na místě 250 Kč
Ojedinělý komorní jazzový projekt trojice předních osobností tuzemského současného jazzu s přesahy do vážné hudby, improvizace i worldmusic.
Pavel Hrubý – saxofony, basklarinet
Michal Nejtek – piano
Daniel Šoltis – bicí, perkuse
Jméno saxofonisty a klarinetisty Pavla Hrubého je v českém jazzu známé především díky kapele Limbo, ve které působí jako leader a také pro jeho otevřený přístup k tvorbě hudby, který se nebrání experimentům a rozmanitým hudebním vlivům zejména z oblasti world music. V roce 2014 vydal sólové album s názvem Between The Lines, ke kterému přizval řadu spřízněných hudebníků jako trumpetistu Františka Kučeru, perkusistu Miloše Dvořáčka, bubeníka Dano Šoltise nebo klavíristu a skladatele Michala Nejtka. Album získalo nominaci na cenu Anděl a velmi příznivé ohlasy hudební veřejnosti. Na jeho základě se rozhodl Pavel Hrubý vytvořit spolu s klavíristou Michalem Nejtkem a bubeníkem Dano Šoltisem komorní jazzové trio. Výchozím přístupem tria je hlavně improvizace, tu a tam okořeněná komponovaným tématem, harmonickým základem či rytmicko-melodickým groovem. Koncerty tohoto tria se nesou ve znamení maximální vzájemné interakce, nadšení a tvůrčí svobody.
VYSTOUPÍ: 18/10 ve 19:00, STUDIO BESEDA
Vstupné na místě 350 Kč
Masterclass vynikajícího nizozemského kytaristy a skladatele Antona Goudsmita. Unikátní možnost pro studenty hry na kytaru všech žánrů setkat se s hvězdou nizozemské jazzové kytary a získat inspiraci pro vlastní hudební rozvoj.
Kytarista Anton Goudsmit je nejvýraznějším nizozemským jazzovým kytaristou současnosti. Jeho hra je technicky brilantní a stylově všestranná, přitom jí však neschází živočišný náboj a rocková hutnost. Goudsmit je lídrem a kytaristou dvou progresivních jazzových formací The Ploctones a New Cool Collective. V roce 2010 obdržel prestižní VPRO/Boy Edgar Prize jako jazzová osobnost roku. Album New Rotterdam Jazz Orchestra Meets Anton Goudsmit z loňského roku získalo skvělá hodnocení a bylo nominováno na Edison Jazz Award.
22/10 od 14 hodin ve STUDIU DIVADLA DRAK
Učastnický poplatek 300 Kč
Cécile Boiffin – marimba
Sólový koncert pro marimbu a hlas francouzské skladatelky, perkusistky a hráčky na marimbu v akusticky jedinečném prostoru Sboru kněze Ambrože od architekta Josefa Gočára.
Cécile Boiffin se představí s programem složeným z vlastních kompozic pro marimbu a bicí nástroje a jedné interpretace skladby Time for marimba od japonského skladatele Minoru Miki. Kompozice Cécile Boiffin vychází ze soudobé vážné hudby, jazzu a etnické hudby. C. Boiffin žije již téměř 20 let v České republice. Působí v Komorní filharmonii v Pardubicích a kromě interpretace vážné hudby se věnuje sólovému vystupování i hraní v kapelách nejrůznějších žánrů (jazz, world music, tradiční africká hudba, scénická hudba).
Milli Janatková Trio – Mým kořenům
Koncert jazzového chansonu je součástí projektu "Mým kořenům" Milli Janatkové. Autorka v něm oživuje tvorbu své pratety, umělkyně Věry Polenové Kistler (1929 – 2006), která se v roce 1945 zamilovala do amerického vojáka a vydala se za ním za oceán. Projekt vyjadřuje úctu k životu a zdraví. Milli spolupracuje s vynikajícími muzikanty Markem Novotným a Petrem Tichým od roku 2012. Jejich souhra a písně plné naděje vás uvolní i pobaví.
Milli Janatková - zpěv,kytara
Marek Novotný - piano
Petr Tichý - kontrabas
www.millijanatkova.com
www.marek-novotny.com
www.tichykontrabas.cz
Vstupné dobrovolné
Ondřej Zámečník - akordeon
Vít Beneš - kytara
Tomáš Vrtek - keyboards
Adam Sikora - bicí
Kapela vznikla takřka spontánně na brněnské JAMU, všichni čtyři máme tendenci hledat nové cesty v interpretaci, hrát si s barevnými kombinacemi, destabilizovat logiku skladby humorem a avantgardní improvizací. Těmto účelům skvěle vyhovuje kvarteto složené z akordeonu, jazzové kytary, Fender piána a bicích. Záměrně nevyhledáváme ty nejsložitější jazzové skladby, spíše se snažíme trochu ušpinit ty jenodušší, popřípadě si pohrát i s několika autorskými věcmi.
Vstupné dobrovolné
Tomáš Zápotocký - kytara, efekty
Zdeněk Tománek - saxofon
Jan Kusovský - kontrabas, baskytara, efekty
Petr Nohavica - bicí
Repertoár kvartetu se skládá z vlastních instrumentálních kompozic Tomáše Zápotockého, jehož hudba do sebe vstřebává vlivy na pomezí jazzu, fusion, ambientu, junglu, rocku a blues. Tato sestava poskytuje všem členům značnou svobodu a dává tak vyniknout energii a spontánnosti vzikající přímo při hraní.
Vstupné dobrovolné
Závěrečná afterparty - mix jazzu,trip hopu, dubu a etna, okořeňený junglovými bicími
Vstupné dobrovolné
hudba Angles 9
hudba Angles 9
Vstupenky v síti Ticketstream
Vstupenky v síti Ticketstream
Vstupenky v síti Ticketstream
Vstupenky v síti Ticketstream
Vstupenky v síti Ticketstream
Vstupenky v síti Ticketstream
Vstupenky v síti Ticketstream
Vstupenky v síti Ticketstream
Vstupenky v síti Ticketstream
Vstupenky v síti Ticketstream